Sald
  • saldosupport

Facebooken of aangifte doen? Even over digitale vaardigheden.

Twee jaar geleden beviel ik van onze tweeling. Dit bracht grote veranderingen met zich mee, ook financieel. We moesten toeslag aanvragen voor de kinderopvang. Toen kwam ik erachter dat je snel kunt verdwalen in het digitale doolhof van de Belastingdienst. Welk inkomen moet je doorgeven, wat als je gedurende het jaar meer uren gaat afnemen of juist minder? Zomaar een paar vragen. En dat ik niet de enige ben die hier even goed de tanden in moet zetten merk ik dagelijks. Zeker nu het aangiftetijd is.

Facebooken of aangifte doen? De cijfers over het aantal mensen dat niet mee kan met de digitale ontwikkelingen lopen uiteen. Uit onderzoek van het Dialogic uit 2013 zou 75 tot 80% van de burgers volledig digitaal zelfredzaam zijn en zou tot 95% het met een vorm van ondersteuning digitaal (kunnen)weten te redden. Opvallend: deze conclusie volgt uit de observatie dat 95% van de burgers weleens een computer gebruikt en dus aan de belangrijkste voorwaarde voor digitale zelfredzaamheid voldoet. Maar waarvoor wordt de computer gebruikt? Om te facebooken of een tv-programma terug te kijken? Dan is het doen van aangifte nog wel een hele andere stap. Het CBS meldt in datzelfde jaar dat 47% van de Nederlanders geen tot weinig internetvaardigheden heeft; een heel ander beeld…. Als je financiële problemen hebt, wordt het nog lastiger Ook in mijn praktijk maak ik het regelmatig mee. Mensen die in hun werk als verpleegkundige, accountmanager of beveiliger prima functioneren, maar heel veel moeite hebben met het doen van hun belastingaangifte of het aanvragen van toeslagen.Schulden, schaamte, ingewikkelde materie, alleen telefonisch een instantie kunnen bereiken: het zorgt ervoor dat de drempel om in actie te komen hoog is. Met als gevolg bijvoorbeeld geen aangifte doen, terwijl er recht is op een teruggave. Of te laat aangifte doen, waardoor de Belastingdienst een fikse verzuimboete oplegt. De gevolgen zijn enorm en zorgen ervoor dat mensen nog verder in de problemen komen. Ook opdrachtgevers worstelen ermee Laatst was ik bij een opdrachtgever die me vertelde dat hij zijn broer en schoonzus aan het helpen was met de belastingen. Hij vond het nog knap lastig. "Misschien schakel ik jouw hup nog wel even in als ik er niet uit kom " zei hij grappend met een serieuze ondertoon. En dat was toch iemand die voor zijn werk dagelijks met cijfers te maken heeft. En die maar niet kon begrijpen hoe mensen hun schulden zover kunnen laten oplopen.

Uitgelichte Posts
Recente Posts
Archief

Contact

Saldosupport Financiële coaching

Micha Aarts

Delft

 

 

KvK  27337453

T       06 38 77 02 64

E       micha(at)saldosupport.nl 

Links

Social

  • LinkedIn Clean